di sebalik screen..

My photo
caliph. 'abdi. blogger. seeker. ponderer. "Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [Ar-Rum,30:64] blog ini dicreate bukan untuk menyejukkan hati atau hanya tatapan mata...but feed these to your souls. hasilnya bukan hamba yang merasa, tapi kesan kehebatanNya dan agamaNya adalah untuk hamba & tuan hamba semua. inshaALLAH. but i love to convey these in the form of stories, might look like novels or kinda. bare with eye strains and sore fingertips by reading on the screen and clicking the tabs or tetikus as u guys scroll down. frankly speaking, most of the post are from the author personal experiences or her feelings toward sumthing until she created stories to express out those feelings. well,anything could be felt after read all these junky stuffs(i hope they all not), but just bury the past and comfort the future.InshaAllah. may HIS bless embraces us all.

Tuesday 22 May 2012

AKU SI PENGEMBARA

Assalamualaikum w.b.t,

Greetings!


Hi,guys! Howdy? How's ur iman today? did they turn out well? fluctuation? well, that's common, just make sure they still going up! Rightio!

Seriously, takde menda pun aku nak 'chegheta' sangat kat sini. Tapi, U read the title right? perhaps something adventurous, monsieur..? no! not that really~

Well just nak kongsi sama2 pasal apa yang aku dah lalui semenjak dua-tiga menjak ni...bagi aku gempak tahAP GIGAAAA!!

#CERITA 1

Bismillahi tawakkaltu alallah....wala haulawalaqu wataillah billahissolihin~

semua bermula dangan tawakkal. 100% berserah kepadaNya setelah terdaya yang mampu.
Aku menunggu bas rapid malam tu..pukul 10 malam dah siap terpacak terpasak sekali dengan Acer n stuffs yg dah loaded dalam beg. Gila! Memang kerja gila! Nasib baik ada Mel tolong teman. Nasib baik ada Allah tempat memohon pertolongan.

Aku tengok sekeliling di bus stand. Gulp! Gulp, gulp!!
Semua lelaki! ceit!
'bijak' jugak tindakan aku malam ni. Stubborn tahap...tahap...GIGA!  +____+
Ayah tak sihat malam tu. Tapi aku ni manalah faham bahasa. Nak balik Kajang jugak. serious nak balik!  =____+

-kenapa nak balik jugak, ieman? (aku nampak mata Mel macam keluarkn aura pehal-nak-balik-tetiba-ni )
aku diam.(tu jela cara aku nak avoid kena strike dengan housemate. Hebat,kan?)
-nak balik la...(tak dapat tahan dengan aura Mel, terkeluar jugak suara tikus aku!)

sunyi.

Dipendekkan cerita, aku managed naik Rapid malam tu ke Kelana Jaya. Mel kata sempat, LRT laju. Tak macam KTM, menang lagi kura2.
Melihat Mel pergi daripada dalam Rapid, aku mula kesesakan. Ada firasat mengatakan aku mesti tersangkut kat LRT Kelana Jaya  nanti. TAK NAK!!!

Tawakkal. tu je yang membuatkan aku keep going. Rasa macam drug addict la pulak.

Hehe...Naik jugak LRT. 11.10 malam. Dahsyat betul anak dara ni! Beli token ke pasar seni pulak tu!

Tawakkal lagi. Ada ke Rapid kat sana malam2 cenggini?.. Redah jela!

Namun,setelah bermuzakarah dengan akak2 Dekat LRT tu, aku rasa baik turun je dekat KL sentral. InshaALLAH selamat sikit kot. inshaALLAH!!!  >____<

okeh! pendekkan lagi! aku sempat naik KTM di KL Sentral. wow! macam tak percaya. haha! Hebat sungguh perancanganNYa, kan?
mula2 masa dekat bus stand macam ridiculous je nak balik kajang. tapi, aku dah ada dalam perut KTM ni pun. well...(double jerk)
tu pun dengan bantuan daripadaNya.
Dia Maha Hebat.
Allah al-Azim.
"...Kemudian apabila engkau membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakkal."    [Ali Imran,3:159]
                                                         

Dalam KTM pun ada jugak pe'elnya.
Lampu terpadamlah!
Bunyi keriut2 lah!
Dah la kosong perut woman couch tuh!
Nasib baik Allah utuskan seorang hamba ni buat teman.
Sempat bina tali silaturrahim lagi, sampai ke 'muka buku' lah!

Sampai di rumah (alhamdulillah), ayah menyambut kepulangan aku.
"Balik jugak engkau ni. Degil!"

ala, macam tak biasa pulak ayah ni! anak perempuan dia sorang ni memang degil...hehehe..

"Lain kali jangan balik malam lagi. Bahaya. Kau tu dah lah Pompuan".

"ye, Ibu". Almaklum lah, aku ni sorang je anak pompuan ibu n ayah. mane tak risau depa tuh!
hehe.
Tapi, disebabkan title anak sulung tu dah tertulis sejak azali lagi, hmm...perangai ni lah yang melekat kat diri aku. (nak double jerk ke taknak?) =_____="

Lagipun, kalau aku jadi ibu n ayah aku dah risau dah. mana taknya, anak pompuan call tengah2 malam cakap on the way home. kat KL Sentral ni. mau kena ambush dengan hypertension segala bagai terus!

that was my first experience travelling in night time. sure fun, unpredictable and scary too! please stay safe! (ad macam iklan WWE la!)

-hey, guys!....to be continued~


#aku paham entry kali ni macam lagi GEMPAK from the previous...don't mention. just bare with me okay. take note segala firman2 tu yer! allahualam...=)



No comments:

Post a Comment