di sebalik screen..

My photo
caliph. 'abdi. blogger. seeker. ponderer. "Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [Ar-Rum,30:64] blog ini dicreate bukan untuk menyejukkan hati atau hanya tatapan mata...but feed these to your souls. hasilnya bukan hamba yang merasa, tapi kesan kehebatanNya dan agamaNya adalah untuk hamba & tuan hamba semua. inshaALLAH. but i love to convey these in the form of stories, might look like novels or kinda. bare with eye strains and sore fingertips by reading on the screen and clicking the tabs or tetikus as u guys scroll down. frankly speaking, most of the post are from the author personal experiences or her feelings toward sumthing until she created stories to express out those feelings. well,anything could be felt after read all these junky stuffs(i hope they all not), but just bury the past and comfort the future.InshaAllah. may HIS bless embraces us all.

Wednesday 2 May 2012

Apa yang Aku Lihat, Apa yang Aku Rasa

assalamualaikum w.b.t,

greetings!

......
Mataku meligas menjamah setiap ruang campus foodcourt. Hiruk-pikuk suasana macam dah sebati dengan jiwa raga. Perut terasa memulas. Dapat saja kurasakan isi perutku menggelogak hendak keluar melalui celah rengkung, namun kumenahan rasa. Dah berapa kali dah aku merengek di hadapan sahabatku, mengadu domba  tentang rasa loya dan etc.
"kut ye pun jamahlah apa2 dulu. Mesti kes perut kosong ni," pujuk sang sahabat. Aku menggeleng laju. Lost appetite.
"aku nak makan nih," umpannya lagi.
"makanlah! aku teman je," aku malas bersuara. Rasa mual itu datang lagi. Adoyaii! parah dah ni...memang jarang aku kena attack sebegini sekali. Agaknya S.aureus, E.coli, Klebsiella n the gang tengah wat event clash of the clans kat dalam perut kot, tu sampai rasa macam kena siat je perut nih. Nak ber'breakdance' pun tengok tempatlah wahai microorganisms yang cute! Kalau Dr.Wong dengar teori big bang aku ni sure kena maki free. Pandai jelah kau tu buat statement kegalauan masyarakat bacteria tu dalam perut ko. hehe...saja nak tackle semua ilmu, kasi fresh n sentiasa rewind dalam kepala otak tu.

Akhirnya, aku dengan jayanya mengeluarkan segala isi perutku ke dalam toilet bowl dengan selamat.
Sedih tengok sisa2 air mocha yg kuminum pagi tadi bertakung dalam  bowl. Pembaziran...pembaziran...

-Islam itu datang dalam keadaan dagang dan pergi dalam keadaan dagang...

lebih kurang begitulah ayat tu berbunyi...precisely! ayat yg accurate tahap Giga utk describe phenomena yg sedang bersiaran langsung di depan mata aku.
sang sahabat2 sedang ligat menjamah lunch masing2.

-penyakit WAHAN; cintakan dunia takutkan kematian...

tepat,padat dan muktahir!
sang rakan2 tengah menjilat jari tak sudah2. Control sikit! depan orang ramai ni, bukannya kat rumah cik Tikah oiii~ ^ _ ^

aku sedang ber'versus' dalam diri. with the inner me! Penyakit2 ni semakin lama dapat aku rasakan mula menjalar dalam jasad dan hati. Aku semakin terperangkap dan hanyut dengan segala benda2 duniawi.

teringat kisah Ashraff Omar(AO) dan Minn Edina(Ed'Sassin') dalam Versus. macam mane si gempak tahap everest dalam dunia skate boleh meninggalkan segala perkara yg dia suke semata2 untuk mencari Tuhan. Mahukan hidup yang bertunjangkan SYARIAT!

Bagaimana galaunya hati AO di benua kanggaro itu memahami definisi 'baik' in terms of Islam. How he can manage to become somebody from anybody di mata Tuhan...Bagaimana perubahan 180 degree AO membuntangkan mata Minn...

Aku kira jika dibandingkan dengan diri ini...kesungguhan mereka x seperti aku yg hanya bagai melepaskan batuk di tangga. Fuh!!! tak sangka masih berbisa Bahasa Melayu aku...!!! apa punya jargon lah!

but, come to think of it...aku mahu menjadi seperti mereka, the seekers, who seek for Him and only Him.
i want to have the same eagerness!!

-aku tak mahu habiskan masa muda aku dengan hot stuffs yg jd tiket free ke neraka kelak. Na'uzubillah...


" Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?". Ar-Rahman,55:13
ayat ini diulang sebanyak 31 kali di dalam surah ini...
????
reality check,please!
untuk manusia yang sedang menaip ini juga, berapa banyak dosa2 yang dah kau lakukan dengan segala nikmat yg kau dapat ni?

self-reflection to others as well.

dah bace compilation of love letters ke belum?

"Dan sungguh, dalam AL-QURAN ini telah Kami (jelaskan) berulang-ulang (peringatan), agar mereka selalu ingat. Tetapi (peringatan) itu hanya menambah mereka lari (dari kebenaran)." Al-Isra',17:41

can't agree more. it's happening.

No comments:

Post a Comment