di sebalik screen..

My photo
caliph. 'abdi. blogger. seeker. ponderer. "Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [Ar-Rum,30:64] blog ini dicreate bukan untuk menyejukkan hati atau hanya tatapan mata...but feed these to your souls. hasilnya bukan hamba yang merasa, tapi kesan kehebatanNya dan agamaNya adalah untuk hamba & tuan hamba semua. inshaALLAH. but i love to convey these in the form of stories, might look like novels or kinda. bare with eye strains and sore fingertips by reading on the screen and clicking the tabs or tetikus as u guys scroll down. frankly speaking, most of the post are from the author personal experiences or her feelings toward sumthing until she created stories to express out those feelings. well,anything could be felt after read all these junky stuffs(i hope they all not), but just bury the past and comfort the future.InshaAllah. may HIS bless embraces us all.

Thursday 3 May 2012

Domino Effect?

assalamualaikum w.b.t.,

greetings!

......
blur.blur.B-L-U-R.
i dun see any connection between domino effect and..blogging,pondering, n seeking?

yeah!

same here!

lame!

tiru Hlovate ke?(versus)

opps! well that's too much! bukannya nak blur-kan korang sume or nak jadi typical ke or tiru somebody else!
ni boleh kira saya cube menyampaikan ape yang saya bace.

Before that, do u guys n girls know what is DOMINO EFFECT? okey, domino effect ni adalah bila kita jatuhkan satu domino block tu ke atas domino block yang lain, dia akan menumbang semua domino yang disusun dalam satu rantaian...macam chain reaction gitu~

okay? get the picture?

so,apa yang ieman cuba nak sampaikan ni?
Domino Effect ni kira sebagai satu analogi untuk menerangkan tentang keberkesanan sesuatu perkara atau ibadah yang kita lakukan yang juga turut memberi impak kepada certain sites of our way of life.

perkara OR ibadah, kay?!!!
...sites of our life a.k.a our DEEN,kay?! let me repeat..ADDEEN!

see? I x lari mana pun...just taking a scroll around here somewhere..x jauh, jauh daripada Islam itu sendiri.
Apa yang saya ingin sampaikan di sini adalah kalau kita  menjalankan sesuatu ibadah itu dengan baik dan sempurna, inshaALLAH perkara yang lain akan turut terjaga.

For instance, if u manage to perform ur Solah everyday, inshaALLAH they who did it from the bottom of their hearts, without any doubts, sincerely, in good intention, no show off thingy2..(cross the line pulak jargon aku)...secara x langsung, ikhtilat, aurat, kefahaman beribadah semuanya akan menjadi clear and terang kpd kita n sudahpun menjadi norm hidup kita.

macam buy2 free 1. tapi, kalau nak dibandingkan dengan Islam itu sendiri, quote buy 2 free1 x memadai nak explain the whole benefits-nya.

jadi, tak ke sweet bila once this matter dah settle, the rest pun ikut settle sekali.
banyak benda yang terjamin, terjamin daripada palitan dosa2 itu sendiri.

another example, kalau sesorang muslimah itu bertudung, maka inshaALLAH secara tak langsung orang2 di sekeliling akan menghormati dia. takkan senang2 pegang tangan muslimah itu. takkan senang2 bertepuk-tampar dengan muslimah itu. dan MARUAH muslimah itu juga terpelihara, kan?!!

maybe kita2 semua berjaya ditarbiyyahkan dengan theory Domino Effect ni...namun jangan pula kita menagih  kesempurnaan drpd seseorang itu cuz...

NOBODY IS PERFECT.

kita masih bergelar insan, yang derived from word yang bermaksud lupa.
kita x maksum, mampu lari drpd dosa2.

okeh, kat sini azan sudah bergema sayup2.

perbanyakkanlah selawat ke atas junjungan baginda Nabi MUHAMMAD SAW,kan dah masuk hari Jumaat?
semoga memperoleh syafaat drpd baginda kelak,
amiin~(sama2 kita mengaminkan ya! tapi kenalah buat dulu!)


salam semua!
mari mengambil ibrah yer!
http://matcuoi.com

No comments:

Post a Comment