di sebalik screen..

My photo
caliph. 'abdi. blogger. seeker. ponderer. "Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [Ar-Rum,30:64] blog ini dicreate bukan untuk menyejukkan hati atau hanya tatapan mata...but feed these to your souls. hasilnya bukan hamba yang merasa, tapi kesan kehebatanNya dan agamaNya adalah untuk hamba & tuan hamba semua. inshaALLAH. but i love to convey these in the form of stories, might look like novels or kinda. bare with eye strains and sore fingertips by reading on the screen and clicking the tabs or tetikus as u guys scroll down. frankly speaking, most of the post are from the author personal experiences or her feelings toward sumthing until she created stories to express out those feelings. well,anything could be felt after read all these junky stuffs(i hope they all not), but just bury the past and comfort the future.InshaAllah. may HIS bless embraces us all.

Tuesday 21 May 2013

Serendah-Rendah Ukhuwwah Itu dia berlapang Dada

[ no kredit.hehe..]




Assalamualaikum
Sampai bertemu lagi kita
Entah sudah berapa lama aku menyepi...
Curhat tiba2 terhenti


Straight the point. Ok, rasa-rasanya korang pernah tak terasa dengan kawan2 korang ke...adik-beradik korang ke, tapi yang former tu memang selalu-lah kena. Kawan. Sahabat. Bestfriend. BFF dan segala takrifan korang-lah. Semua yang disebutkan tadi tu memang menberi special impact dalam kehidupan korang. Betul tak? Ops, rephrase balik : 'Betul, kan?'

KanNNNN~

Saya pun merasai, mengalami, termimpi2-kan perkara yang sama.
Masakan kawan2 yang kita sering bersama2 tak mampu mempengaruhi kita sedangkan merekalah dunia kita di luar rumah jauh daripada keluarga.

tu dia, Dunia KITA.

Andai kata anda sudah mempunyai fikrah, telah mengharungi badai DnT bersama-sama, sudah tentu hadis ini kedengaran femes sekali di corong2 speaker ketika daurah atau bulatan gumbira yang anda, Anda, ANda, dan ya!....ANDA! semua hadiri... ;

Daripada Abu Musa al-Asy'ariy R.A Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya perumpamaan teman yang soleh dan teman yang jahat seperti pembawa kasturi dan peniup belos (alat pengepam angin untuk membakar besi). Maka pembawa kasturi: sama ada dia menghadiahkannya kepadamu, atau engkau membeli daripadanya, atau engkau dapat menghidu baunya yang wangi. Dan peniup belos: sama ada akan membakar pakaianmu, atau engkau akan menghidu baunya yang busuk." (HR Bukhari & Muslim)

Seprti di mana ya kudengar hadis ini??

HAahh...tak payah-lah berpura-pura menggaru kepala. Mesti telinga tu dah kenal sangat bunyi hadis tadi. Kalau nak melihat perwatakan seseorang itu, lihat je pada kawan2 yang dia dampingi. Kalau baik kawan2nya, memang eloklah perangai dia, inshaALLAH. Namun, tak semestinya kita boleh me'label' manusia sesenang-lenang begitu hanya dengan melihat dengan sesiapa dia berkawan, TIDAK sama sekali! Sesungguhnya, ini hanyalah ekadar panduan dan juga pengajaran kepada kita semua.

Ok, agak2nya dah sampai puncak gunung mana ieman dah terlajak nih?

Oh ya!
Ukhuwwah (senyum lebar).

Entah kenapa saya memang suka sangat nak ber'CurHat'2 pasal topik ni.

"Sesungguhnya dua orang manusia mukmin itu bersaudara".

Indahkan Islam itu punya perspektif terhadap sahabat anda, BFF anda, malah bulatan gumbira'mate' anda!

Kita bersaudara, doh! Kita ber'Ayah' kan Islam dan ber'Ibu'kan IMAN! Bukan ieman yea tapi IMAN. Subhanallah! Hebat mu nih!

Tak dapat dinafikan lagi-lah kalau dah berbulatan gumbira ni, kalian pasti dibebelkan tentang ukhuwwah ini berkali2 dengan naqib dan naqibah kalian. Toksah pandang2 belakang, ya Anda! Jika begitu, pernah terdengar tak yang "Serendah-rendah ukhuwwah itu Berlapang dada, dan setinggi2 ukhuwwah itu Ithar (melebihkan orang lain drpd diri sendiri)"?

Ya, sila buka nota catitan usrah antuna.

Kalau nak melebihkan orang lain daripada diri sendiri, macam susah je kan? Ke anda rasa anda dah buat dan rasa 'hey, easy as pie kot!' atau 'alah, kacang kuda jew' ke 'nah, awak dulu. saya takpee..'?

Emm... Ithar tu ibarat melebihkan mereka2 daripada diri sendiri tak kesa-lah kat mana2, bila2 masa dan dengan apa jua cara. Nak cerita panjang pulak, kena bukak forum dulu nih! eheh!

Apa kata mula dari Berlapang dada?

Ah? apa?
Susah?
Eh? Tapi ni, serendah2 ukhuwwah kot? Takkan yang tinggi boley handle yang bawah tercungap2?
Weirddd...doo..

muehehe~

Ya, berlapang dada. Bukan senang nak buat, bukan calang2 manusia supersaiya nak buat.

Ingat Naruto tu senang ke nak berlapang dada dengan Sasuke? Sampai berlawan masuk air terjun kau!

KAlau anda mampu memaafkan & MELUPAKAN....maka anda berlapang dada.
KAlau anda mampu menerima baik & BURUK sahabat anda...maka anda berlapang dada.
KAlau anda terima teguran sahabat & MEMPERBAIKI diri anda....maka anda berlapang dada.
KalAu anda join bulatan gumbira meskipun examnya esok...maka anda berlapang dada.
Kalau anda menahan rasa jeles terhadap kelebihan & KEHEBATAN sahabat anda....maka anda berlapang dada.

dan kalau...etc...etc...etc...


kalau nak cerita lagi memang tak ingat dunia tahap GIGA-lah ye...

Banyak lagi perkara2 yang harus kita semua ambil kira dalam bersahabat ini. Takkan-lah nak bersahabat hanya semata-mata di dunia sahaja. Ukhuwwah ilal Jannah! Laungkanlah!
Bersahabat sehingga ke syurga. Buat-lah reunion kata sana nanti2. Biiznillah.

Nanti cuba tanya naqib & naqibah,
" Abang naqib yang henchem, macam mana nak level up-kan ukhuwwah kiatorang?"
" Akak naqibah yang hot, macam mana nak sweetkan lagi ukhuwwah kami2 nie?" (hehehe)

Pasti 1001 MUKA SURAT yang kalian akaN catat-kan. ohsem!

Allahualam.



No comments:

Post a Comment